čtvrtek 17. dubna 2014

ZELENÝ ČTVRTEK A JIDÁŠE

K večeru to nastalo..začala jsem zmatkovat, že jsem na Zelený čtvrtek nejedla nic zeleného, tudíž nebudu asi dostatečně zdravá....ač jsem hledala na chalupě všude...nic dobrého zeleného nebylo :o(.., mrkev byla pořád oranžová, papriku jsem koupila červenou a salám ještě opravdu, naštěstí,  nestačil zezelenat. Vlastně  tu zbylo pár lusků hrachu, které jsem koupila v supermarketu pro svou vnučku Aničku a neměla jsem to srdce jí je sníst, protože je miluje....tak ať je zdravá hlavně ona...
Mohla jsem sice dojít ven na kopřivy, které už i tady na horách bujně raší..ale ty si nechám až na pondělí do nádivky...
Nebudu věřit na pověry a zítra si něco zeleného koupím...
Když už jsem ale byla u těch tradičních velikonočních zvyků, rozhodla jsem se, že upeču jidáše. Někde v hlavě mi utkvělo, že se pečou ve čtvrtek....a tak jsem hledala a dozvěděla se, jak Jidáš zradil Ježíše...tak vězte..

Citace z liturgického kalendáře:
    
 Ježíšovi nepřátelé dlouhou dobu hledali záminku, jak se Ježíše zbavit. Jak se tak domlouvali, přišel Jidáš a nabídl se, že jim pomůže Ježíše vydat. Farizeové to rádi slyšeli a za odměnu mu slíbili peníze - 30 stříbrných. Od té chvíle Jidáš hledal vhodnou příležitost, jak Ježíše zradit.
     Už při večeři s učedníky se Ježíš zmínil o tom, že je mezi nimi zrádce. Učedníci z toho byli celí překvapení a jeden přes druhého se ptali: "Jsem to snad já, Pane?" Jasné odpovědi se ale nedočkali.
     Po večeři Ježíš odešel do Getsemanské zahrady, aby se tam modlil. Učedníci ho doprovázeli. Ne však všichni... Když se Ježíš domodlil a mluvil ještě s učedníky, nahrnuli se do zahrady vojáci, které vedl Jidáš Iškariotský. Jidáš Ježíše místo pozdravu políbil - bylo to domluvené znamení, podle kterého měli poznat, kdo je Ježíš. Poté se vojáci Ježíše chopili. Někteří učedníci mu chtěli pomoci, ale on jim v tom zabránil a nechal se vojáky odvést.
 Na připomínku Jidášovy zrady se tento den pečou a jedí velikonoční jidášky. 


A tak jsem se pustila do pečení...Některé recepty byly z kila mouky, ale to bychom jedli ještě za týden....já mám v plánu ještě mazanec a beránka...tak jsem udělala jsem z poloviční dávky...
Vypadají celkem k světu..jdu ochutnat...hned napíšu, jestli jsou i k jídlu..
Pokud ano, zveřejním i recept:o)
Takže tady je i recept:o))
JIDÁŠE
500 g hladké mouky
špetka soli
21 g droždí
250 ml mléka
120 g másla
100 g cukru krupice( kdo má radši těsto sladší , může i trochu přidat)
3 žloutky
citronová kůra
vanilkový lusk nebo vanilkový cukr

JÁ TOTO VŠECHNO "VRAZILA" DO DOMÁCÍ PEKÁRNY A POČKALA SI NA TĚSTO. PAK JSEM VYTVOŘILA RŮZNÉ UZLÍKY(myslela jsem si původně, že ptáčky - po upečení se to nedá poznat:o)),A TY JSEM NECHALA JEŠTĚ CHVÍLI KYNOUT A PAK  POTŘELA VAJÍČKEM.  DALA JSEM JE PÉCT NA 160 °C DO HORKOVZDUŠNÉ TROUBY. KDYŽ UŽ BYLY JIDÁŠE SKORO DOPEČENÉ, POTŘELA JSEM JE MEDEM A NECHALA DOPÉCT. 
POKUD TENTO RECEPT ČTETE, UŽ JISTĚ VÍTE, ŽE JSOU JEDLÉ. NECHCI SE CHVÁLIT ALE CHUTNAJÍ VÝTEČNĚ...TAK UŽ SE TĚŠÍM NA SNÍDANI...
VÁM PŘEJI TAKÉ KRÁSNÉ ZÍTŘEJŠÍ RÁNO A DOBROU SNÍDANI!










Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Vaše milé komentáře a za Váš čas.